Realizacje

SALA TRENINGOWA



Asymetryczna sala o kubaturze około 140 m3 z trzema tak zwanymi bocznymi studniami. Pogłos w pustym pomieszczeniu wynosił 2,5 sekundy. Dodany element wyposażenia w postaci dedykowanej antywibracyjnej maty podłogowej o powierzchni 45 m2 zredukował pogłos o 0,7 sekundy. Jako uzupełnienie, elementy korygujące akustykę dodanych zostało w krytycznych strefach 6 sztuk ustrojów szerokopasmowych. Pogłos finalny z wyważonym balansem tonalnym wyposażonej sali wynosi 0,73 sekundy. Skorygowanie akustyki wnętrza w znaczący sposób poprawiło komfort pracy trenerów i skupienie treningowe osób ćwiczących.

SALA WIELOFUNKCYJNA na 84 MIEJSCA



Przykład projektu sali wielofunkcyjnej o kubaturze ok. 330 m3. Pogłos mierzony w skali muzycznej wynosił 3.93 sekundy. Dla dolnych oktaw około 9,7 sekundy. Utrudniona była komunikacja werbalna osób w odległości powyżej 1,2 metra od siebie. Adaptację zrealizowano w czterech grupach elementów: Panele chłonne, szerokopasmowe boczne 35m2, sufitowe 16m2, Rezonatory skrzyniowe 56 Hz 11,5m2 oraz podest sceniczny zbudowany z asymetrycznych komór o sumarycznej powierzchni 14,5m2 częstotliwości rezonansowej głównej 46 Hz. Pogłos wyjściowy wynosi 0,78 sekundy z liniowością średnią ok 3dB. Po aplikacji podestu wykładziną filcową 5mm z aw =0.36 pogłos powinien zmniejszyć się do wartości ok 0,76 sekundy. System wspomagania elektroakustycznego nie wymagał korekcji sali procesorem DSP. Wyrazistość dźwięku na STI na poziomie 0,85.

MAŁE STUDIO DO MIKSU



Zadanie projektowe polegało na dostosowaniu wynajmowanego pomieszczenia o kubaturze 50 m3 do pracy edycyjnej audio dla dwóch osób. Studio wykorzystywane jest do korygowania miksów koncertowych oraz materiału studyjnego. W ramach projektu wyrównano pogłos dla zakresu 50-20000 Hz, wykonana została symetryzacja akustyczna stereo. Dodatkowo wprowadzona została centralna macierz fraktalna z modulacją periodyczną jako poszerzenie funkcjonalności pomieszczenia dla kilku typowych zadań masteringowych. pogłos wyjściowy wynosi 0.30 sekundy w skali muzycznej. (0,20 sekundy ISO).

POKÓJ ODSŁUCHOWY



Przykład adaptacji pokoju do odsłuchu stereofonicznego. Etap I. Geometria budowlana na granicy proporcji optymalnych. Spełniony warunek minimalnej kubatury 50 m3, pozycje głośników na skraju stref neutralnych, elewacja dźwięku prostokątna. Wyeliminowana z wykresu pogłosu pomieszczenia koloryzacja tylnych narożników ze szczytem 125 Hz. Obniżony pogłos wyliczony w pełnej skali akustycznej z 0,77s do oczekiwanej wartości 0,38s z wyrównaniem podobnym do charakterystyki studyjnej. Uzupełniona strojonymi ustrojami rozmieszczonymi równomiernie chłonność akustyczna pomieszczenia. parametr ciepłego brzmienia ( bass ratio) na poziomie1,14). Usunięte doskwierające koloryzacje boczne twardych tynków cementowych. Wprowadzonych kilkadziesiąt metrów bieżących masywnego obramowania drewnianego. Etap II. opracowanie tylnej ściany. Dostawione ustroje LF ze szczytem charakterystyki dla 30,70 Hz, dwa ustroje absorbujące MF i HF w kształcie litery T i cztery niewielkie macierze fraktalne z modulacją periodyczną / wykonane z rezonatorów HF (5x1D, P-7 w osiach poziomych i pionowych).

POKÓJ WIELOFUNKCYJNY



Główny salon mieszkania. Podstawa zbliżona geometrycznie do kwadratu. Twarde tynki cementowe. Wyeliminowany problem koloryzacji wszystkich narożników, Uzupełnienie naturalnej równomiernej chłonności akustycznej pomieszczenia do poziomu A =1,3. System odsłuchowy 2+1 z pasmem 28Hz-18,5kHz. Wykonane wyrównanie boczne sygnatur czasowych obydwu źródeł. W adaptacji poza panelami chłonnymi z wypełnieniem włóknistym i porowatym zastosowano symetrycznie macierze fraktalne z modulacją periodyczną, boczne i tylne ustroje 1D, tylne ustroje 2D typu skyline, oraz inne nieregularne elementy rozpraszające. Do uzyskania precyzyjnego środka użyty został ustrój akustyczny umieszczony centralnie. Wyrównany w paśmie muzycznym czas pogłosu wynosi 0,28s. Współczynnik (Br) na poziomie 1.18. Scena muzyczna poszerzona o jedno miejsce linia optymalnego odsłuchu. Zestaw do adaptacji akustycznej składa się z 28 elementów. Uzyskano jednocześnie redukcję tła akustycznego LAeq z 45 do 33 [dB].

HOME&OFFICE



Komfort pracy zdalnej i odpoczynku: Biuro przeznaczone do domowej pracy telekonferencyjnej wymaga wyrównanego i ograniczonego do 0,6 sekundy pogłosu. Przestrzenie typu Living, pomieszczenia sypialne w obszarach występowania wysokiego poziomu miejskiego akustycznego tła zewnętrznego wymagają indywidualnego opracowania. Przypadek sypialni z prawej strony po wykonaniu adaptacji posiada tło akustyczne na poziomie 28,5 dBA w godzinach nocnych oraz 32,5 do 34,3 dBA w godzinach szczytu dziennego w tygodniu roboczym.

STUDIO DOMOWE I



Pomieszczenie do pracy. Zestaw pasywny, 24 ustroje w czterech rodzajach. 11 Ustrojów podwójnej funkcji, w LF strojony ze szczytem dla 47Hz oraz szerokopasmowe pochłanianie dla częstotliwości 250 - 4000Hz. Efekt wyjściowy to wyrównany balans tonalny, wyciszenie tła z 34 do 28,4 dBA, usunięcie koloryzacji narożników, precyzyjny środek odsłuchu z monitorów.

POKÓJ DO ĆWICZEŃ MUZYCZNYCH



Pokój na poddaszu, konstrukcja asymetryczna, lekka zabudowa sufitu, twarde ściany, wbudowany system wentylacji mechanicznej. Występujący wyraźny pogłos trzepotanie kumulacja niskich częstotliwości w okolicy obniżenia skośnego pomieszczenia. W pierwszym kroku wykonana została konieczna zmiana aranżacji pokoju w celu uwolnienia wolnego pola pracy dla instrumentów. W drugim kroku wykonana została adaptacja komorowa 12 m2 dla krytycznej części pomieszczenia. W trzecim kroku dołożonych zostało zostało do zestawu sześć ustrojów mobilnych (produkt firmowy typu CUBIC GEN ''I''.) Ustroje te są scenicznymi tłumikami instrumentalnymi z przegrodami wewnętrznymi wielokomorowymi i zamknięciem masowymi. Wykończenie finalne obustronne zintegrowanymi panelami absorbującymi klasy A. Efektem wyjściowym jest przejrzystość brzmienia tomów, werbla, stopy, uzyskana klarowność i precyzja hi-hat oraz usunięcie jazgotu wewnątrz pomieszczenia i kilkukrotna redukcja generowanego ciśnienia akustycznego w otoczeniu.

STUDIO DOMOWE 2



Niewielkie domowe studio do codziennej pracy. Wyposażone w klawisze RD -700, głośniki bliskiego pola Adam Audio seria 5, mikser i interfejsy audio oraz zestaw do edycji materiałów wideo. Proporcje geometryczne pomieszczenia 1;1,3;1,9. Wykonane zostało wyrównanie z uwzględnieniem rekomendacji PN-B-02151-4:2015:06 z ograniczeniem pogłosu do wartości 0,18s. Użyty docelowo zestaw zawiera 11 szt strojonych dla LF membranowych, szerokopasmowych ustrojów akustycznych typu Cubic GEN II i III; jeden wolnostojący ustrój narożny typu tower LF, zestaw dwóch ustrojów rozpraszających półcylindrycznych, dwa ustroje rozpraszające 1D; P-13, zestaw 8 paneli absorbujących ściennych. dwa ustroje membranowe LF. Uzyskano wyciszenie tła akustycznego pomieszczenia LAeq z 32,5 do ok. 28 [dB].